Adventskalender

Idag fick vi en andningsövning i vår adventskalender, som alla barnen praktiserade andäktigt! I vår snällkalender blev vi uppmanade att dela med oss av vår kunskap.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
viktigt det är att ta hand om sin hälsa och välbefinnande.

Promenad

Idag blev det en promenad för Enhörningsregnbågen, på frågan vart ska vi gå? svarade barnen; vi går till kartan och tittar! Sagt och gjort, vi gick till kartan och bestämde tillsammans att vi skulle gå runt det stora orange huset (Idrottskliniken) och det lilla lila huset. Sen hjälptes vi åt att fundera ut hur vi skulle följa rutten med hjälp av höger och vänster. Vi passade även på att träna på att promenera utan rep :).

På samlingen ritade vi ut rutten på ipaden och pratade om hur promenaden varit.

 

Utflykt

Igår åkte barnen på Äpplet buss till Elin Wägners skolgård! Det hoppades, klättrades och snurrades för fullt. Mycket uppskattat!

Korvgrillning höstlov

Tidigare i veckan gick vi på spiran till city gross och handlade korv och bröd. Barnen fick hjälpa till att scanna och lägga i varorna i påsen. Idag gick vi på utflykt till vindskyddet för att grilla korv. Barnen tyckte det var uppskattat att vara i skogen och leka, utforska naturen.” Barnen ska ha en förståelse för samband i naturen och för naturens kretslopp samt för hur människor, naturen och samhälle påverkar varandra” ( LPFö 18).

 

Sensoriskt material

Många barn vill utforska de sensoriska materialet som t.ex bruna trappan, benomen och rosa tornet. Barnen tränar öga och hand koordination. Samt begrepp, storleks ordning, och antal.

 

 

Delad barngrupp

Den här veckan har vi börjat med delad barngrupp på Äpplet. Vår plan är att gå i väg med halva barngruppen på tisdagförmiddagar resp torsdagförmiddagar, samt ha samling i halvgrupp tisdag, onsdag och torsdag, tills vidare. I går gick en grupp till vindskyddet.

Mål ur Lpfö 18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och
skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

– motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta
hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

– förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna
och andras problemställningar,

Matematik

Idag valde flera barn på Äpplet att arbeta vidare med matematik i olika former 🙂

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla (Läroplan 18)

– förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan
begrepp,

Substantiv och adjektiv

 

I en småsamling på avdelning Äpplet har vi arbetat med substantiv och adjektiv. Vi började med att prata om vad substantiv är (namn på saker) och att substantiv är viktiga för att vi ska förstå vad någon pratar om. I samlingen lyfte vi även adjektiv. Vi pratade om att ett adjektiv beskriver hur någonting är. Barnen testade att para ihop olika substantiv och adjektiv med varandra. Materialet kommer fortsättningsvis att finnas tillgängligt för barnen att använda under arbetspassen.

Strävansmål från Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018):
Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld
  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
  • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner

Tidsresan 2019

I onsdags var det äntligen dags för den årliga tidsresan för VIMS 2013grupp och vi hade en fantastisk förmiddag. Här är ett axplock av allt vi fick vara med om!