Matematik utomhus kontra inomhus

Idag på våran utomhus matematik skulle vi göra ormar i snön . När man var nöjd med sin orm skulle man ta ett snöre och mäta sin orm. Alla som hade deltagit i uppgiften fick redovisa sin orm för kompisarna. Väl inne i samlingen sedan tog vi fram vårt material. Här den röda staven som vi mätte med ett måttband. Den röda staven motsvara 1 meter. Så nu blev frågan till barnen i samlingen “hur många röda stavar går de på respektive snöre “orm” . I Lpfö 98 rev 2010 står det att vi i arbetslaget ska stäva efter att barnen “utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera
med hjälp av olika material och tekniker” samt att vi ska stäva efter att barnen utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen
tal, mätning och form “(Lpfö 98 rev 2010)

20150128-215146.jpg

20150128-215152.jpg

20150128-215208.jpg. Vi hade också sällskap av en ekorre under arbetspasset.

20150128-215320.jpg

20150128-215202.jpg