Brev från förskolechefen: Barnet i centrum

Det är så fantastiskt att följa era barns utveckling och samtal med dem, lyssna på deras tankar och sätt att använda språket. Enligt Maria Montessori är det nyfödda barnet mottagligt för det språk som talas av sina närmaste och hon tyckte att man skulle prata med ”vuxenord” och med god grammatik från början för att ge barnet språket. Vi vuxna ska också benämna allt så ordförrådet ökar, och låta barnet uppleva begrepp, konkret och abstrakt. All modern forskning stödjer dessa tankar och förskolans uppdrag är bland annat att stimulera språken som barnet har. Det är viktigt att lyssna på barnet, ge det tid att verbalisera sina tankar och därefter måste barnet få respons och svar för att uppmuntras till nya samtal.

Språket är nyckeln till så mycket i människans liv: förståelse, självkänsla, kunskapande och vänskapande. Därför behöver vi dagligen ge barnets språk näring för att stimulera och bekräfta denna avgörande förmåga. Om du tycker att ditt barn inte utvecklas i språket, ta upp det med pedagogerna som gärna bidrar med sitt perspektiv och erfarenhet.

Tove Janssons novell ”Det osynliga barnet” är en vuxensaga om flickan som blivit osynlig av att ingen ser hennes behov. Först när hon blir rejält arg så blir hon synlig igen — en tröst att ilska kan vara ett sätt att bli lyssnad och sedd på! 🙂

Jag önskar alla härliga familjer en glad och solig vår! 

/Charlott (Lotta) Lundgren-Andersson 
förskolechef