I torsdags hade ena halvan av Äpplet en förmiddag utomhus. Vi gick iväg på promenad, stannade och tog lite mellispaus, pratade om geometriska former och barnen fick flera uppdrag att genomföra inom detta område.
-
-
På promenaden stannade vi och tittade på hur olika geometriska former kan se ut.
-
-
Barnen fick berätta var nånstans i sin omgivning de kunde se saker som var formade som trianglar, cirklar, rektanglar och kvadrater; bilarnas hjul, skorstenen på huset, bordet vi satt vid, fönster. Det som var lite klurigt var att hitta trianglar.
-
-
På gården fick de samarbeta två och två.
-
-
De skulle leta upp valfritt naturmaterial.
-
-
Alla par fick varsin form.
-
-
Som de tillsammans skulle konstruera med hjälp av naturmaterialet.
-
-
En kvadrat av kottar.
-
-
En triangel av pinnar.
-
-
En rektangel av kottar.
-
-
En cirkel av kottar.
-
-
Sedan fick hela gruppen tillsammans med hjälp av sina kroppar forma de fyra olika geometriska formerna.
-
-
Det behövdes diskuteras och pratas igenom hur de skulle placera sig.
-
-
För att sedan nöjt tillsammans skapa dessa former.
Barnen fick genom dessa aktiviteter:
- tillägna sig innebörden i nya begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
- utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv,
- öva på att samarbeta,
- utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar.