Föräldrar berättar

Många av oss föräldrar har gjort ett aktivt val att ha vårt barn i en förskola med Montessoripedagogik. Här berättar vi lite om varför vi gjorde det valet och varför vi med glädje följer våra barn till förskolan varje morgon.

– Vi kände direkt: det är här vår son ska gå!

“När det var dags för oss att välja förskola besökte flera skolor i vårt närområde. Vi besökte då Kronan. Det räckte med att bara kliva in genom dörren för att vi skulle känna att ”det är här vi vill att vår son ska gå”. Vi visste inte mycket om montessoripedagogiken då men det var miljön inne på Kronan som kändes så rätt. Allting var anpassat efter små barn! Jag minns speciellt att jag tyckte om de små borden och stolarna, diskbänkarna och spisarna i barnens höjd och till och med disktrasor i miniformat! Vår son inspekterade glatt det lilla strykjärnet och strykbrädan. Efter det besöket så ställde vi oss genast i kön till Kronan och behövde inte fundera så mycket på några andra val. Nu efter några år på Kronan så har vi ju också fått uppleva vilken fantastisk betydelse montessorimiljön har för våra barn.”

Helena, mamma till Viggo.

– Ett ställe där barnets intresse väcks

“När vi skulle bestämma vart våra barn skulle gå i förskolan handlade det om att vi ville att barnet skulle vara i centrum. Eftersom barnet är där stor del av dagen ville vi ha ett ställe där barnets intresse väcks. På Montessori är miljön anpassad efter barnen och man har ett eget material vilket ger barnen möjlighet att välja själv vad man vill göra för aktivitet”

Arijeta, mamma till Arti och Elira.

– Barnen älskar att vara där!

“När vår första dotter föddes läste vi på om olika pedagogiker för att se vilken som skulle kunna passa oss bäst. När vi kom till Montessoripedagogiken så kändes det som om pusselbitarna föll på plats. Det var ju det vi ville ha! En förskola där varje barn får utvecklas i sin takt och där man hjälper barnen att lära sig själva. Nu går även lillasyster på samma förskola och alla i familjen är nöjda med valet. Barnen älskar att vara där och vi som föräldrar har lärt känna många trevliga familjer på köpet! En vinna-vinna situation helt klart!”

Jennie, mamma till Isolde och Indra.

– Hjälp mig göra det själv

“En av Montessorisförskolas ledsatser är “Hjälp mig göra det själv”. Thore trivs väldigt bra på dagis idag. Han älskar att jobba i köket . Att använda en kniv både på dagis och i hemmet någonting som han gjort sedan han var 2 år gammal. Ingen fara! Barnen hjälper varandra och visar en otrolig hänsyn till varandra. Vi får vettiga utvecklingssamtal där det märks att man har tänkt genom det barnet gör och ska lära sig. Det finns en plan för varje barn som anpassas efter deras behov och som även diskuteras med flera pedagoger. Här träffar man bara engagerad personal som barnen älskar. De har en otrolig pedagogik och umgås med barnen på ett mjuk men bestämt sätt . Man undrar jämt varför man inte själv lyckas så bra? Är det inte skönt om barnet frågar på morgonen ” Får jag gå på dagis idag?”

Kira, mamma till Thore.

– Att visa omsorg

“Toalettena är mini och storleken på diskbänk, bord och stolars är anpassade efter barnens längd så att de lättare ska klara av att göra vardagssaker och få större självförtroende” Det berättade en kompis för mig när jag var i 20-års åldern. Hon läste vidare till montessoripedagog och sa fler saker som jag tyckte lät bra. Som till exempel att de tidigt lär sig att hjälpa varandra och visa omsorg, ta hand om djur och växter, koka pasta på små spisar i rätt höjd. (På Kronan där min dotter går är golvmoppen ofantligt populär!) Så jag bestämde mig tidigt för att om jag får någon gång får barn så ska de gå på en Montessoriförskola. Sagt och gjort! Och jag har inte ångrat det valet”

Lotta, mamma till Eira.

 

– Är det verkligen tolv barn här inne?

“Besöket på min 3-åriga sons avdelning på förskolan Kronan var en överraskning. Jag har alltid haft en bild av att förskolor har en ljudvolym som den mest hårdnackade rockkonsertbesökare skulle duka under för. Men det här var något helt annat. Tyst. Det var tyst. Inte jobbigt tyst, utan trevligt tyst, som när man är i ett rum och de som är där är sysselsatta med sådant de gillar att göra och koncentrerar sig på just det. Min son Ville plockade fram ställningar med dragkedjor och knappar som han glatt tränade sig på att använda. Ett annat barn satte igång den lilla spisen där de kan testa att steka och värma. Ett tredje barn la upp bilder på barn och matchade dem mot skyltar med barnens namn. När de kände sig nöjda med det de höll på med, bytte de till något annat. Och det fanns verkligen en uppsjö med pedagogiska uppgifter de kunde ta sig an. Här kunde jag stanna länge, vilket jag ser som ett bra betyg. För visst vill man att ens barn ska få vara på en plats där de känner sig stimulerade och glada, precis som man själv vill ha det på sitt eget jobb?”

Jonna, mamma till Ville

 

;

– Barnen uppmuntras att upptäcka världen

“Direkt när vi kom in lokalerna kändes det rätt: harmoni, glada barn, enormt engagerade pedagoger. Vetgirighet, nyfikenhet och aktivitet, men ändå så lugnt och tyst och så behaglig stämning. Det bästa med montessoripedagogiken är att barnen uppmuntras att upptäcka världen – på sina egna villkor. Vi gillar också sättet att stärka barnens självständighet och självförtroende. På ”visa-samlingen” varannan fredag får barnen ta med sig en sak hemifrån och berätta om den för en liten grupp med andra barn och pedagoger. En perfekt förberedelse för att våga tala inför publik när man blir äldre!”

Stina, mamma till Melker