Gräva ner föremål

Igår reflekterade grupp Stjärna tillsammans över senaste utflykten, då vi grävde ner olika föremål för att så småningom undersöka vad som händer med dem i jorden.

Barnen mindes både hur vi gick tillväga och i detalj vad vi grävt ner :); äppelskrutt, bananskal, kotte, plastpåse (svart), smörgåspapper (vitt), svamp och toalettpapper.  Alla fick chans att delge vad man trodde skulle hända med sakerna och den allmänna uppfattningen var att allt blir brunt utom plastpåsen och smörgåspappret.

Ur Lpfö 98 rev 2016

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,