Att mäta!

Idag ritade vi av varandras fötter på ett papper som sedan mättes med hjälp av en linjal och tumstock. Efter mätningen diskuterade vi om vems fötter var störst och vems fötter som var minst. Fanns det fötter som var lika långa? Hade alla fötter lika många tår, vi räknade! Vi diskuterade även olika sätt att jämföra varandras fötter på och bästa sättet var att sätta fötter mot varandra! Spännande och kul var det, tyckte barnen!

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,

  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,

  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

  • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang